Dit bericht plaatste ik een maand geleden op LinkedIn en deel ik ook graag hier:
Vandaag zat deze flyer bij de Donald Duck en de Margriet. Dat het hoortoestel op de foto onzichtbaar is, wordt breed uitgemeten. Ook op de achterkant van de flyer. Wat er niet bij staat, is dat deze hoortoestellen voor veel mensen ongeschikt zijn en lang niet altijd de optimale oplossing. Jammer dat de onzichtbaarheid volgens de leverancier kennelijk de meest relevante informatie is voor mensen die overwegen om er aan te beginnen. Is een zichtbaar hoortoestel dan zo’n probleem?
Natuurlijk, ik weet het wel, er zijn ook onzichtbare contactlenzen voor mensen die geen bril willen. Maar een bril kan ook een mooie toevoeging zijn aan je uiterlijk. En het is al zeker niet iets om je voor te schamen. Waarom dan de nadruk op onzichtbaarheid als je gehoor wat ondersteuning kan gebruiken?
Ik verheug me op een toekomstige flyer waarin zichtbare hoortoestellen staan in verschillende kleuren, zowel de klassieke als meer opvallende. En waarin vrolijk verteld wordt over hoe leuk het is om weer meer te horen. De vogels buiten horen fluiten, van muziek genieten en mensen om je heen makkelijker verstaan.
Tot die tijd doe ik evengoed elke dag mijn zilvergrijze hoortoestellen in. Want die maken mijn tinnitus een stuk beter te hanteren en ze maken mijn leven mooier. En zichtbare hoortoestellen, dat maakt me niet uit.
Over nieuwe hoortoestellen wil ik weten of ze me helpen om zo goed mogelijk te horen. En hoe ze dat doen, welke mogelijkheden ze hebben. Ook belangrijk: of ze tegen een bui regen kunnen en in welke kleuren ze te koop zijn. Daar gaan we het volgend jaar over hebben, de audicien en ik. Dan ben ik 10 jaar klant: de eerste 5 jaar met één toestel en de afgelopen jaren met twee.