Het zal je gebeuren: je bent niet tevreden over een organisatie. Hoe je ook zoekt, op de website is niet te vinden hoe je een klacht kunt indienen. Je was al niet tevreden, nu ben je helemaal kwaad. Een jaar of vijf geleden gebeurde me dat. Uiteindelijk bleek de informatie over ‘wat te doen bij klachten’ alleen te vinden als je in de zoekbalk ‘tevreden’ intypte. De kop boven de informatie was: ‘U bent niet tevreden’. Trefwoorden waren er niet. En het klachtenreglement hing ergens als bijlage onderaan een document van tientallen pagina’s, in een format dat toen nog niet doorzoekbaar was.

Tekst van een website: Niet tevreden? U heeft het recht een klacht in te dienen. Wij vinden het belangrijk dat u tevreden bent over onze dienstverlening.

Klacht, ontevreden, tevreden

Toen kon ik er niet om lachen, nu wel. Als informatiespecialist had ik deze puzzel toch kunnen oplossen? Om alle relevante informatie te vinden, zoek je niet alleen naar het meest voor de hand liggende woord. Een zoekactie over incontinentie na een bevalling, vraagt om zoektermen die gaan over ‘geen bevalling’. ‘Nog nooit bevallen’ heet in medisch Engels ‘nulliparous’. Onze zoekactie in PubMed leverde ook dit artikel op. Mogelijk nuttig, deze celibataire vrouwen vormen een heel mooie controlegroep.

Afbeelding van een referentie uit PubMed met titel, auteurs en eerste regels van de samenvatting. De woorden 'nulliparous nuns' zijn dikgedrukt.

Op een website over gezondheid zoeken naar hoe je een klacht kunt indienen is soms ook moeilijk. ‘Klacht’ kan gaan over ontevreden zijn, maar ook de verschijnselen waarvoor je hulp zoek worden ‘klacht’ genoemd. Dan heb je ineens wel heel veel resultaten, maar niet wat je bedoelde.

Niet tevreden over je zoekresultaten?

Is het moeilijk om alle relevante woorden te bedenken? En de ene ‘klacht’ van de andere te onderscheiden? Ja en nee. Medische informatie zoeken in PubMed is een vak apart.  Met een duidelijke vraag vanuit de praktijk, help ik je om alle relevante woorden te bedenken en daarmee in PubMed te zoeken. Is je vraag niet helemaal helder, dan help ik die te verduidelijken. De resultaten lever ik aan zoals we afspreken. Literatuurlijst, samenvatting, bestand met referenties (Zotero, Mendeley). Meer weten? Neem contact met me op via de contactpagina. En ben je niet tevreden over mij? Dan hoor ik dat ook graag. Zoeken we samen naar een oplossing.

U bent niet tevreden?